کد مطلب:211019 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:110

روات معروف شیعه امامیه
از روات حدیث شیعه رجالی هستند كه شهرت جهانی دارند و آنها نه تنها شاگردان مكتب جعفری بوده بلكه ملازم محضر آن حضرت و از اصحاب امام بوده و بر روش آن حضرت می رفتند و از این جهت آنها را شیعه و پیرو گفته اند كه مشهورترین آنها:

ابان بن تغلب - ابوسعد كوفی از روات امام سجاد و امام باقر و امام صادق علیهم السلام است او به نقل شیخ در فهرست غلام جریر بن عباد بوده مردی ثقه جلیل القدر عظیم المنزله در حدیث بوده امام باقر او را مأمور درس فقه و حدیث در مسجد مدینه نمود. ابن ندیم می نویسد او كتب معانی القرآن - كتاب القراآت - كتاب من الاصول بر مذهب شیعه روایت نموده. [1] .

ابان بن عثمان - ابان بن عثمان بن احمر بجلی كوفی كه گاهی بصره و زمانی كوفه بوده از پیشوایان اهل حدیث است و از محضر امام صادق و امام كاظم نقل حدیث نموده.

ابان از اصحاب سته امام ششم است «جمیل بن دراج - عبدالله بن مسكان - عبدالله بن بكیر - حماد بن عیسی - حماد بن عثمان - ابان بن عثمان» از بزرگان فقهای امامیه می باشند كه امام علیه السلام مردم را به آنها مراجعه می داد.

بكیر بن اعین شیبانی برادر زرارة بن اعین است كه از اصحاب امام باقر علیه السلام و امام



[ صفحه 120]



صادق علیه السلام بوده و چون فوت شد امام ششم فرمود رحم الله بكیرا و هو من الثقات - این مرد رجالی و پیشوای حدیث شیعه از مراجع اصحاب صحاح و غیره است.

جمیل بن دراج بن عبدالله نخعی - از روات امام صادق و امام كاظم است كه زمان امام رضا علیه السلام در گذشته وفاتش سال 190 رخ داد از فقهای شیعه به شمار است.

حماد بن عثمان زیاد رواسی كوفی - از روات معروف امام ششم است كه حضرت كاظم و حضرت امام رضا را دریافته وفاتش سال 191 از اصحاب سته فقهاست.

حارث بن مغیره نصری از روات امام باقر و امام صادق و امام كاظم بوده او دانشمندی جلیل القدر و مقبول الروایه و عظیم المنزلت است.

هشام بن الحكم از رجال بزرگ بغداد و از طایفه كندی غلام بنی شیبان بوده ابن ندیم او را از اصحاب امام صادق و از متكلمین شیعه نوشته او دانشمندی صادق و حاضر جواب سریع الانتقال اهل استدلال و احتجاج و مؤلف و مصنفی بزرگوار بوده كتاب امامت - كتاب دلالات و قریب بیست جلد كتاب دیگر از او باقی مانده هشام مردی است كه امام صادق علیه السلام درباره او فرموده روح القدس او را الهام می كرد.

و هذا ناصرنا بقلبه و یده و لسانه - او مبارزی نیرومند با دشمنان آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم بوده

معلی بن خنیس - معلی بن خنیس از اصحاب امام ششم است او ملازمت حضرت را داشت و از خواص صحابه به شمار رفته و حكایاتی در كتب تاریخ از آنها نقل شده.


[1] ابن نديم ص 308 ابن سعد در طبقات - شعبه در تهذيب ذهبي در ميزان الاعتدال و غيره او را توثيق نموده و به علم و فضيلت ستوده اند.